Logo
تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1402
کد 915

گزارش نشست:

سومین نشست هم اندیشی راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه بناب برگزار شد.

با حضور معاون آموزشی و پژوهش دانشگاه، روسای و معاونین دانشکده های دانشگاه، مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعضای محترم شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به مدیران گروه‌های آموزشی و برخی از همکاران دعدغه مند دانشگاه بناب برگزار شد.

سومین نشست هم اندیشی راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی با حضور معاون آموزش و پژوهش دانشگاه، روسای و معاونین دانشکده ها دانشگاه، مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، اعضای محترم شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، مدیران گروه‌های آموزشی و برخی از همکاران دعدغه مند و صاحب نظر به دعوت دانشکده ها راس ساعت 14 روز 24 بهمن ماه در سالن کنفرانس دانشکده علوم پایه دانشگاه بناب با تلاوت آیاتی از قرآن کریم برگزار شد.

سومین نشست هم اندیشی راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه بناب

در ابتدای جلسه معاون آموزش و پژوهش دانشگاه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات گرانسنگ همکاران در پیشبرد امورات آموزش دانشگاه از نقش آفرینه هیات رئیسه دانشکده ها و مدیران محترم گروه‌های آموزشی تقدیر و تشکر نمودند.

دکتر علی حاجی‌بدلی گفت: عواملی مانند بحران های اقتصادی، تقاضا برای آموزش بیشتر، رابطه بین آموزش و اشتغال و تغییرات سریع فناوری و اطلاع رسانی، بر روی اشتغال و مهارت های لازم برای بازار کار اثر گذاشته است. همچنین با تغییر نگاه قدرت از مقوله سخت افزاری به سمت قدرت هوشمند و نرم سبب شده است که کیفیت آموزش و پژوهش، ازجمله دغدغه های اصلی نظام های آموزش عالی در اغلب کشورهای جهان باشد. برخی از کشورها در دو دهه اخیر، از طریق ارزیابی و ارتقای مستمر کیفیت آموزشی، این تشویش را کاهش داده و در جهت رفع آن کوشیده اند؛ چراکه موفق ترین بازیگران در عرصه رقابت آنهایی هستند که هرچه سریع تر و باکیفیتی مناسب خود را به سطح استانداردهای مطلوب در گستره جهانی برسانند؛ بنابراین در میدان رقابت، عنصر وقت و زمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و هرگونه اتلاف زمان به معنای عقب ماندن و شکست است.

ایشان افزود؛ کیفیت امروزه در راس امور سازمان‌ها قرار دارد و بهبود کیفیت از دغدغه هاى اصلى آنها است. شناسایى نقاط ضعف و قوت، تشخیص فرصت‌ها و تهدیدها و تلاش براى بهبود وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب و کسب جایگاه برتر از اهم وظایف سازمان‌ها از جمله دانشگاه‌ها مى‌باشد. بهبود مستمر کیفیت نیازمند ارزشیابی مستمر مى باشد. نظام دانشگاهى بایستى به طور مستمر به قضاوت در باره مطلوبیت عوامل درون داد، فرایند و برون داد خود پرداخته و حاصل آن جهت بهبود امور( آموزشى ، پژوهشى و عرضه خدمات تخصصى به جامعه) مورد استفاده تصمیم گیرندگان قرار گیرد. در دهه‌های اخیر نظام آموزش عالی ایران با چالش‌های فراوانی از جمله کمی‌گرایی، افزایش فشارهای مالی، تمرکزگرایی و تعدد مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، سیطره سیاست‌زدگی بر نظام آموزش عالی، افزایش بی‌اخلاقی‌های پژوهشی، نبود ارتباطات بین‌المللی، ناهمزمانی برنامه‌های درسی با نیازهای جامعه، ضعف زیرساختارهای تکنولوژیکی و غیره مواجه شده است که سطح کیفی آن را دچار تنزل کرده است. بنابراین هم اکنون بیش از هرزمان دیگری نیازمند بازاندیشی در ساختار و کارکردهای آموزش عالی می‌باشد. این امید می‌رود با هم افزایی بیشتر و ارتباط مستمر با مسئولین تصمیم ساز آموزش عالی در جهت بهبود ساختارها، چاره اندیشی لازم صورت پذیرد.

در ادامه معاون آموزش و پژوهش دانشگاه با اشاره به اینکه پژوهش های مختلفی توسط دانشمندان داخلی و نیز بین المللی بر روی افزایش کیفیت آموزش انجام گرفته، تصریح کرد: پژوهش های مختلفی صورت انجام گرفته برای نمونه پژوهشی که توسط لاگروسن (2004) با عنوان بررسی ابعاد کیفیت در آموزش عالی انجام گرفت، 11 جنبه کیفیت در آموزش عالی را شناسایی کردند که شامل: همکاری جمعی، اطلاعات و پاسخگویی، موضوعات برنامه درسی پیشنهادی، تسهیلات دانشگاه، فعالیت‌های مربوط به تدریس، ارزیابی‌های درونی، ارزیابی‌های بیرونی، تسهیلات رایانه‌ای، همکاری و مقایسه نتایج بعد از مطالعه و منابع کتابخانه‌ای می‌شود. و یا گارسیا (2009) در پژوهشی تحت عنوان رضایت دانش آموختگان اروپایی از آموزش دانشگاه عوامل مؤثر را در: مؤلفه‌های طراحی برنامه‌های آموزشی، تنوع دروس و دوره‌های ارائه شده، راهنمایی تحصیلی دانشجو، کاربردی کردن دروس، مشارکت دانشجویان در پروژه‌های پژوهشی، تعامل استاد با دانشجو، تجهیزات آزمایشگاه، امکانات کتابخانه‌ای، دسته بندی کردند. اینجانب این امید را دارم که با بهره مندی از دانش و تجارب ارزشمند همکاران و مرور آنها بتوانیم به سهم خود قدم‌های موثری در جهت تعالی آموزش دانشگاه بناب برداریم.

در دوره تحولی جدید نگاه ما به همکاران محترم شاغل در امر آموزش نگاه ویژه ای خواهد بود و تمام تلاش خود را در جهت خدمت به بزرگوران در جهت نیل به اهداف مد نظر، معطوف خواهیم داشت.

در ادامه این نشست سایر اعضای شرکت کننده در نشست نکته نظرات خود را ارائه و بیان نمودن و راهکار های لازم پیشنهاد شد و مقرر گردید با تشکیل کارگروه‌های لازم موضوع به شکل ویژه مورد اهتمام قرار گیرد.

در پایان نشست معاون آموزش و پژوهش دانشگاه از تمام اعضای شرکت کننده در نشست که با حضور گرم و مسئولانه خود همراه بود مشکلات و موانع پیش رو تحصیل دانشجویان دانشگاه مطرح شد و مباحث ارزشمندی توسط همکاران شکل گرفت تقدیر و تشکر کرد.

معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه بناب

آلبوم تصاویر سومین نشست هم اندیشی راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه بناب

  • نوشته شده
  • در سه شنبه 24 بهمن 1402
  • ساعت 17
  • توسط مدير سايت معاونت آموزشی دانشگاه بناب
  • تعداد بازدید 131
نظرات شما
captcha refresh